PUBERCOACHING

- Monique Gerrits -

Pubercoaching 2017-05-18T22:23:40+02:00

GEDRAG TIENERS

Mijn drijfveer is om jongeren te ondersteunen en met hen het pad naar volwassenheid te lopen.

Als docent, met grote affiniteit op het gebied van coaching , merk ik dat coachen op basis van gevoel (en gezond boerenverstand) me al best een eind op weg brengt . Toch blijken er grenzen te zijn.

Niet iedere jongere is hetzelfde en hoe kom ik ook in gesprek met de minder bereikbare jongeren? Met de opleiding Pubercoach heb ik me verder verdiept in de wereld van de jongeren.

IN GESPREK MET PUBERS

Ik kwam tot de conclusie dat pubers in hun gedrag vaak heel wat anders laten zien dan hoe ze zich werkelijk voelen. En dat het gedrag dat de puber veelal laat zien (ongeïnteresseerdheid, brutaal, opstandig en stoer) doorgaans een vorm van onzekerheid en een vraag om aandacht is.

GELUKKIGE VOLWASSENEN

Ik ben ervan overtuigd dat wanneer een puber zich begrepen voelt en in verbinding staat met zijn omgeving en zichzelf, hij/zij beter aanspreekbaar is op zijn gedrag. Iedereen die thuis een puber heeft of werkt met pubers, weet hoe lastig het is om in de praktijk een gesprek te voeren over datgene waar jongeren zich onzeker en kwetsbaar over voelen.

Juist hun verwarring veroorzaakt vaak het gedrag waar volwassenen moeite mee hebben.

OVER MONIQUE GERRITS

Monique Gerrits (1960) – Pubercoach

Jongeren boeien mij ! Dit is dan ook de reden dat ik graag deze specifieke groep coach. Het is voor jongeren enorm ingewikkeld om, ondanks alle lichamelijke en geestelijke ontwikkelingen, in balans, volwassen te worden. Ze intrigeren, inspireren en ontroeren mij.

EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID

Het is mooi om te zien hoe flexibel en vindingrijk ze zijn in het zoeken naar oplossingen voor hun eigen problemen. Dat maakt coachen van jongeren een bijzondere en waardevolle bezigheid die ik met volle overgave en oprechte aandacht in praktijk breng! Mijn missie is dan ook om jongeren /pubers te leren dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor de weg die zij bewandelen en de keuzes die zij daarbij maken.

ACHTERGROND

Mijn basis is terug te brengen naar een opleiding tot juf. Via omzwervingen van een baan op een advocatenkantoor en bij een gemeente, ben ik uiteindelijk in het onderwijs beland. Met heel veel plezier heb ik 10 jaar in het basisonderwijs gewerkt. Thans ben ik docent en mentor in het voortgezet onderwijs. Als lid van de expertgroep op school geef ik individuele coaching aan leerlingen die extra zorg nodig hebben. Deze zorg kan zijn op het gebied van gedrag, planning, huiswerkaanpak en welbevinden.

OPLEIDING & AANVERWANTE TRAININGEN

Naast de opleiding tot Pubercoach heb ik diverse trainingen en cursussen gevolgd zoals sociale vaardigheidstrainingen en trainingen op het gebied van omgaan met faalangst, rouw- en verdrietverwerking. Bovendien ben ik een ervaringsdeskundige met drie kinderen in de leeftijd van 21, 23 en 25.